15.8.2011

Samanlainen erilainen

Mietteeni kiertelevät tänään ihmisten erilaisuuden ja samanlaisuuden ympärillä. Miten minä koen asioita, pieniä paloja tai kokonaisuuksia, miten sinä koet niitä ihan samoja asioita. Minä huomaan värit, sinä äänet; minulle erilaisuus on huomionarvoista, sinulle se, mikä on samanlaista ja yhdistävää. Minä haluan päästä jostakin eroon, sinulla on tavoitteita, joita kohti pyrit. Ja kuitenkin, samasta asiasta on kyse. Eipä sitten olekaan ihme, että joskus tuntuu kuin puhuisimme eri asiasta tai eri kieltä.

Kesäloman loppuminen on työhönsä leipääntyneelle kipeämpää kuin hänelle, joka jo palaa innosta päästä työnsä pariin. Yhtä pitkä loma, toisella loppuu kesken ja toisella ei. Ajattelun erilaisuutta.


Helpottavaa on huomata, että vaikka toinen ajattelee asioista eri tavalla kuin minä, hän haluaa tavoitella hyvää aivan kuten minäkin. Tavoite sama, keinot toiset. Kun vaan muistan pitää sen mielessä, ymmärryskin lisääntyy.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommenteistasi.